Květen 22 2019 03:29:38
Navigace
Betatest GEOOL
České geocoiny
Fotoalbum
Galerie Picasa
Keš roku
Olomoucké geocoiny
Hledání ve fóru


 
Sledování ve fóru
Bookmarky GEOOL
Wiki českých reviewerů

GeoZápisky
Geoshopy

Geocaching.com

Sociální sítě
Regionální servery
BO!!!GEO
Czech GeoWest
ČAGeo
GeoBruntál
Geocacher
Geocaching.cz
Geocaching Plzeň
Geocaching Praha
Geocaching pro HB a okolí
Geojih.cz
GeoKladno
Geosever
GeoTřebíč
GeoVysočina
Klub Geocacherů Brno
Kutná Hora Geokešerská
RakoCaching
Tišnovské geopivko
Významné stromy
Návštěvnost
free counters
Hiearchie článků
Rozcestník » Základní informace » Dalkove pochody a behani
Dalkove pochody a behani
Uvod
Opet po case jsem se rozhodnul, ze bych mohl prispet svoji troskou do mlyna a poskytnout par rad ostatnim. Tentokrate ovsem nepujde o lezeni, ale o extremni pochody a behani.

Co se tyce pochodu, tak mam za sebou nekolik uspesnych vyletu z Olomouce na Praded (GeoKoPr), Orlickou 100, nekolikanasobne dokonceni 5 beskydskych vrcholu, beskydskou Sedmicku, Sebedestrukci a ruzne dalsi zalezitosti. Problematiku popisuji z pohledu "nadseneho" amatera - vse, co je zde uvedeno, vychazi z mych vlastnich zkusenosti nebo ze zkusenosti kolegu. Netvrdim tedy, ze je vse na 100 % spravne podle specializovanych treneru a prirucek.

Zakladni pojmy
Na uvod vymezim terminologii, kterou budu pouzivat nize:
- denni dalkovy pochod - jedna se o zakladny typ pochodu, zpravidla je delsi nez 40 km, zacina brzy rano a konci odpoledne nebo vecer;
- nocni dalkovy pochod - aspon cast pochodu se jde vecer nebo v noci;
- ultramaraton - beh delsi nez klasicky maraton, zpravidla terenem;
- trail - behani terenem;
- energetak - energeticky napoj (klasika, napr. RedBull, Semtex, BigShock, atd.);
- pivo - pivo (v mem osobnim pripade spada do kategorie iontak :))
- iontak - specialni pitivo pro sportovce na doplneni iontu, ktere se behem fyzicke namahy spaluji (napr. Isostar, atd.).

Zacinam od piky
Pokud jste se doposud nikdy nevydali na delsi vylet, tak verte, ze je zapotrebi aspon par zakladnich veci: boty, obleceni, batoh, jidlo a piti. Tento vycet je na prvni pohled velice strohy. Pokud ovsem chcete sahnout na dno svych si a zjistit, co ve Vas je, tak sem patri dalsi dve polozky: psychika a trenink. Prave tyto dve veci nejcasteji rozhoduji o uspechu a neuspechu.

Jsem mirne pokrocily
V pripade, ze uz neco malo o pochodech nebo behani vite, tak je dobre svoji vykonnost posunout. Castecne k tomu slouzi specialni vybava (napr. trekove hulky, calfy, camelbag, atd.), dobra psychika a hlava. Tipy pro mirne pokrocile jsou uvedeny vetsinou na konci odtavce.

Vybava
Zakladni vybava pro pochody a behani se lisi v zavislosti na penezich, ktere hodlate utratit. Nejdrive se zminim o batozich.

Batohy
Spravny batoh by Vam mel sedet hezky na zadech, nemel by nikde tlacit a mel by byt primerene velky (cca do 30 l). Batohy vyrabi mnoho vyrobcu, podle individualnich pozadavku si kazdy vybere to, co potrebuje (patrne budete klast duraz i na cenu). Mezi zakladnimi pozadavky na batoh by mela byt nepromokavost (bud primo batoh nebo plastenka) a dobra dostupnost dovnitr batohu. Volitelne napr. upinani na trekove hole, kapsy na tycinky, prostor na camelbag, atd. Pekne kousky delaji napr. Doldy, Deuter, Osprey, ad.

Existuji bezecke specialy (zejmena od Salomonu), ktere jsou primarne urceny ke trailum a pro ultramaratonce. Nevyhodou je uzka vyuzitelnost a vysoka cena, vyhodou je velke mnozstvi "vychytavek", ktere ocenite pri dlouhych tratich a pri neprizni pocasi. Patrne nejvetsi vyhodou je opravdu nizka hmotnost, coz zejmena pri hodne dlouhych pochodech opravdu ocenite.

Obleceni
Pred odchodem by jste se meli podivat na pocasi, ktere bude v nasledujicich hodinach panovat, a podle toho prizpusobit baleni. Obecne plati zasada "lepsi mit a nepouzit nez nemit a trpet". Osobne balim do batuzku podvlikaci tricko, GTX bundu, chrti gate (uple bezecke leginy) a rezervni ponozky. Pozor na vhodny vyber ponozek - na delsi trate rozhodne nedoporucuji kotnikove ponozky! Takova ponozka se casto shrne a delaji se puchyre. Osvedcily se mi kvalitni bavlnene ponozky.

Pokud uz jste neco zazili a pochodum se venujete casteji, zvazte zakoupeni specialni vybavy - ponozky, calfy, kompresni leginy, trika, aj.(napr. GTX packlite, CompressSport, Salomon, Craft, atd.). Kazdy kousek si pred koupenim vyzkousejte a opravdu zvazte, jestli Vam k necemu bude - vetsinou za ni dost zaplatite.

Boty
Vzhledem k tematu se omezim na nizke boty - tzn. pod kotnik. Na delsi trate (mimo velmi narocny terenv horach) rozhodne nedoporucuji tezke pohorky. Bota by mela byt rozslapnuta, ackoli u specialni obuvy to neni uplne nutne.

Primarne bych tedy doporucil volit obuv podle toho, jak sedi a na co se bude pouzivat mimo GeoKoPr - tzn. trekking (klasicke nizke trekovky do hor) / trailrunning (tezsi lesni a horsky teren) / crossrunning (zpevnene lesni cesty, pesinky, lehky teren) / behani (asfalt, parky, atd.) / jogging (asi vsechny ostatni povrchy). Osobne preferuji trailrunning (tyto boty ale nejsou idealni na asfaltove maratony), ale je to financne narocnejsi (cca 3000 Kc) - gor kdyz zrusite dva pary rocne.

Boty jsou primarne o noze a o zvyku - prakticky je dulezite jen to, jestli bota sedi. Pri kupovani botu zkousejte vzdy s ponozkou. Bota nesmi byt "nadoraz", stejne tak nesmi nikde tlacit (po desitkach km noha napucha a oteka, coz vede ke zvetseni objemu a v pripade male boty ke vzniku krvavych puchyru). Osobne nedam dopustit na Salomony (bud model Wings nebo S-LAB). Nicmene pokud chcete kvalitni botu, tak hold musite pritlacit par penez na drevo. Co mam zname, tak ti maji vetsinou taky bud Salomony (tak 80%), zbytek ma dobre zkusenosti s Adidasama (modely na trailrunning s GTX membranou) nebo LaSportivy (pry jsou velmi lehke a pohodlne). Na delsich tratich prakticky jine znacky nevidam a jestli jsou, tak v radech kusu.

Jidlo a piti
Velmi casto omilana zalezitost s obrovskym mnozstvi pohledu. Osobne to vidim nasledovne: jezte a pijte to, co znate, sedi vam to a mate to odzkousene. Ja si pred pochodem delam bagetky (horcice, syr, mekky salam, okurek) a zeleninu (okurku a papriku). Jako energetickou bombu par Corny tycinek, hroznovy cukr a BigShocka (doporucuji nesycene). Do camelbagu davam bud vodu nebo iontak. V pripade nocnich pochodu pribalim pullitr Coca Coly, kterou vytrepu, aby nemela zadne bublinky. Co se tyce gelu a podobnych ptakovin, tak ty prakticky nepouzivam. Dobra svacina udela vice nez gel (vemte na vedomi, ze pri 10ti hodinach pochodu potrebujete "mit neco v zaludku" - gel vam ten pocit neda).

Pokrocili by se meli zamerit na regeneraci tela po vykonu - tzn. dat izotonicky napoj a kvalitni jidlo (bageta z benzinky to fakt neni, doplnte hlavne horcik a sul). Ackoli mate hlad, tak nesnezte gulas s osmi knedlama - pro dobrou regeneraci telo potrebuje klid a travici zaludek regeneraci oddaluje. Jidla tedy do polosyta. Po jidle je dobre dat si jedno pivo, coz taky doplni energii a pomuze traveni. V pripade, ze jste prave dosli 5 beskydskych vrcholu, tak stejne date jenom caj / iontak, sprchu a odpadnete spat. Celkem pomaha i masaz nohou.

Trenink
Pokud jste se jiz rozhodli, ze zkusite nejaky extrem, tak by bylo vhodne neco malo potrenovat. Aspon kolo, behani nebo nejaky delsi vylet, at vite, na cem jste. Pokud zacinate od nuly, doporucuji zacinat s kratkou trati, napr. 10 / 2 km (pesky / bezecky). Kdyz danou vzdalenost neujdete nebo neubehnete, nevadi. Proste odhad zkratite a priste date polovinu. Velke procento neuspechu spociva ve spatne zvolenem tempu. Je nutne si uvedomit, ze trenujete proto, ze vas to bavi - tzn. nechcete se "zakyselit", natrhnout si sval a podobne veci - delate to pro radost z vlastniho uspechu. Vyjdete nebo vybehnete pomalu, klidnym tempem a zvolenou trasu obejdete klidne i za 2 hodiny. Tim trasu poznate a priste uz budete vedet, jestli muzete ke konci pridat nebo naopak ubrat. Kdyz budete zvladat kratsi trasy, tak trasu prodluzte. Vzdy je dobre trenink ukoncit ve stadiu, kdy jeste muzete pokracovat dale - tzn. nevystavit se domrtva a domu dojit s jazykem na triku. Po case trasu mente, at se neucite stereotypu.

V pripade dlouhych pochodu doporucuji dat pred hlavnim cilem nekolik delsich prochazek (aspon 50 km), ktere vas proveri. Pokud mate moznost, bezte do hor a umyslne volte odlehla mista s velkym prevysenim. Pokud to v pohode zvladate, pridejte si zatez (treba 5 l kanystr s vodou do batohu).

Trenovat muzete chodit uplne vsude - na asfalt, do lesa, polni cesty, proste vsude. Ja nejradeji beham v lese. Osobne trenuji stylem okruhu - mam nabehanych 5 kratkych a 3 dlouhe okruhy, ktere podle casu, nalady a pocasi tocim nebo upravuji. Prakticky nikdy nebezim dva stejne okruhy po sobe. A kdyz se mi nechce trenovat, tak hold nejdu. Co se tyce casu, ktery treninku venuji, tak je to 3-4x tydne cca 10 km. Vzdy bezim bez protazeni a bez prestavek. Na treninky kratsi nez hodinu netaham zadne piti. Prubezne k behani pridavam kolo a lezeni.

Mnoho lidi zastava nazor, ze si mate treninkovy okruh merit, at vite, jestli posouvate cas - podle me je to blbost, protoze cas neni dulezity (na olympiadu stejne nikdo z nas nepojede). Dulezite je, jaky ze sebe sami mate pocit.


V pripade dotazu mi klidne napiste mail nebo post pod clanek.

Zdravi,


Gelda
Komentáře
Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první kdo vloží svůj komentář.
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.
Keškoměrka
Keškoměrka CZ: čekající | v řešení
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
Kdo je on-line
Hosté on-line: 7

Členové on-line: 0

Registrovaní členové: 580
Nejnovější člen: Hornajz
Kalendář akcí
<< Květen 2019 >>
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Nadcházející eventy v ČR
Nástěnka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

16-01-2017 20:02
Dovoluji si Vás všechny pozvat na Koulování III. Kdy: 29. 1. 2017 v 15:45-17:15 Kde: Bowland – center , Šantovka Olomouc https://www.geocac
hing.com/geocache/
GC6Z975_koulovani-
v-zim-iii?guid=

29-12-2016 21:03
POZOR: Letterbox Hledá se Šipmy má nový listing... https://www.geoca.
..775145861e

16-12-2016 09:20
Omlouvám se všem, kdo jste se chystali na Slunovrat - jednak jsem to nestíhala a následně zvrtala odeslání listingu, takže to neprošlo. Slibuji,že to napravím v r.2017

26-10-2016 23:34
Geokalendář 2017 bude. Můžete poslat informace nebo fotky na e-mail vianney@volny.cz

26-10-2016 21:58
Také si dovolím malou reklamku :-) https://coord.inf.
..
Smile

Počasí
RSS vlákna na stránce
RSS - Novinky
RSS - Články
RSS - Downloady
RSS - Fórum
RSS - Obrázky
RSS - Odkazy